Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

بیماری آپاندیسیت

اظهارات دکترسروری درباره بیماری آپاندیسیت

دانستنی هایی از دنیای طب وطبابت

 آشنایی با گیاهان دارویی

سوال های پزشکی و بهداشتی

تغذیه اصولی ودرست

خبرهای پزشکی

 

اظهارات دکتر رحمت الله سروری درباره آپاندیسیت

یکی ازشایع ترین بیماری هایی که درجامعه دیده می شود ومردم نسبت به این بیماری آشنایی دارند، بیماری آپاندیسیت می باشد.Sample Image
درسمت راست بدن ما، قسمت پائین شکم و درداخل آن ، زائده ای به نام آپاندیسیت وجود دارد که گاهی دچارالتهاب، عفونت ویا حمله باکتریها می شود. عمدتأ انسداد مجرا توسط توده های مدفوعی، باعث التهاب زائده آپاندیسیت می شود.
درد شدید شکم، ازعلائم بیماری آپاندیسییت است که به جراحی نیازداشته و معمولأ دردهه دوم وسوم زندگی و درهرسنی ممکن است اتفاق بیفتد وعوارض خاص خودش را ایجاد کند.

علایم بالینی این بیماری

این بیماری، نشانه ها و مشخصات خیلی روشن، واضح و خاصی دارد که تشخیص آن را با معایناتی که پزشکان انجام می دهند قطعی می کند. دربسیاری مواقع حتی نیاز به طی مراحل آزمایشگاهی هم ندارد. درد آپاندیس دردی است که معمولأ در اطراف ناف و یا ناحیه معده ایجاد می شود. کم کم به سمت راست و پائین شکم منتقل می شود.
دربسیاری ازمواقع بی اشتهایی هم می تواند از نشانه های بارز این بیماری باشد. هر چند که ممکن است افرادی آپاندیسیت داشته باشند، اما اشتهای آنها خوب باشد.
تهوع و استفراغ همراه با درد و گاهی تب خفیف هم ازعلایم این بیماری است. علائم دیگر این بیماری درمعاینات پزشکان مشخص می شود.

تشخیص بیماری

عوامل ایجاد بیماری کارتشخیص را آسان نموده پزشکان را یاری می رساند به تشخیص دقیق تر برسند.
این بیماری نیازمند آزمایش هایی است که پزشکان درخواست می کنند.

درمان

درمان انتخابی این بیماری، جراحی است که از طریق جراحی زایده آپاندیس برداشته می شود.
ناگفته نماند که هم قبل ازجراحی وهم بعد ازجراحی نیازبه آنتی بیوتیک هست. برای درمان قطعی این بیماری، اگربیماری سریع شناسایی شود واقدامات درمانی انجام شود، تقریبأ می توانیم بگوییم که به هیچ عنوان مرگ و میر ندارد و تمامی بیماران بهبود پیدا می کنند. اما اگرتشخیص داده نشود و یا اقدامات درمانی خیلی دیرانجام شود، ممکن است که زایده آپاندیس پاره شده وعفونت های جمع شده داخل آن، به تمام شکم پخش شود که دراین صورت به جراحی نیازدارد. و اگربعد از پاره شدن، بازهم تشخیص داده نشود، می تواند باعث مرگ بیماران شود. بنابراین آشنایی مختصر نسبت به علایم این بیماری می تواند به ما کمک کند که اگربه آپاندیسیت مشکوک شدیم، تحت نظرپزشک، درمان های لازم را انجام دهیم تا دچارمشکل نشویم.
این بیماری از بیماریهایی است که به راحتی درمان می شود. اما اگردقت نکنیم و پی گیری ننمائیم، به راحتی می تواند باعث مرگ شود .

گیاهان دارویی

گیاه لادن و خواص درمانی آن

گیاه لادن گیاهی علفی ودارای برگ هایی با پهنک گرد وگلهایی درشت وزیبا به رنگ زرد و نارنجی است .

خصوصیات این گیاه
Sample Image
برگ و گل این گیاه در قدیم به عنوان درمان کننده مریضی اسکوربوت و تصفیه کننده خون معرفی می شده است.
اسکوربوت یک مریضی قدیمی است که به اثر کمبود یک نوع ویتامین در بدن ایجاد می شود. شیره گیاه تازه در رفع بیماری های تنفسی ، برونشیت های مزمن، و در درمان دفع اخلاط های خونی مفید است. در گذشته این گیاه را برای درمان مریضی سل مفید دانسته اند زیرا با مصرف آن سرفه مریض کم می شد واخلاط حالت روان پیدا می کرد و به آسانی دفع می شد وعرق شبانه بیماران مبتلا به سل نیزقطع می شد.
تحقیقات سال های گذشته، روشن ساخته است که چون مصرف لادن، باز شدن مجرای رگ های قلب را باعث می شود، دردرمان "آنژین دپوآترین" مؤثراست به علاوه به طور خفیف دامنه انقباض های قلبی را زیاد می کند و از این نظر در ردیف داروهای تقویت کننده قلب، جای داده شده است.
دراستعمال خارجی، له شده گیاه تازه اثر مفیدی برپوست سر و تقویت پیازمو دارد واز ریختن مو جلوگیری می کند. دوای حاصل از جوشاندن برگ، گل و میوه آن در یک لیترآب به مدت 15 دقیقه در تقویت پوست سرو جلوگیری از ریختن مو، مؤثر است. در مصارف داخلی دم کرده 5 گرام برگ برای هر پیاله و به تعداد 2 تا 3 باردرروزوهربار یک پیاله مفید است. زمان لازم برای دم کردن 10 دقیقه است.

دانستنی های طبی
انسان چه مقدار می تواند بی غذایی را تحمل کند؟؟

برخی همین که یک وعده غذایشان دیرمی شود، زود برآشفته و پریشان می شوند. اینان اگر قرارباشد مثلأ تا دوازده ساعت هیچ چیزی نخورند، به راستی با تمام وجود زجرخواهند کشید.
نقطه مقابل این افراد کسانی هستند که به راحتی روزه می گیرند، و ساعت های طولانی بی غذایی را تحمل می کنند.
می گویند: کسانی هستند که درتحمل بی غذایی رکوردهایی درجهان پدید آورده اند ولی از دیدگاه پزشکی دلیلی بر صحت این ادعا یافت نمی شود.
مثلأ می گویند: زنی درآفریقا به مدت 102 روزبدون غذا و تنها با نوشیدن آب و آب سودا، خود را زنده نگاه داشت.
موجودات زنده ازاین لحاظ که بتوانند بی غذا زنده بمانند بسیاربا هم متفاوتند. مثلأ کنه ، حشره ای که برروی اندام حیوانات زندگی می کند، می تواند تا یک سال بدون غذا زنده بماند.
حیوانات خونگرم بسیار سریع، ذخیره غذایی موجود دربدن خود را مصرف و تمام می کنند.
در حقیقت، هر چه حیوان جثه کوچکتر و فعالیت بیشتری داشته باشد، ذخیره غذایی خود را سریعترتمام می کند.
از همین روست که می بینیم یک پرنده کوچک فقط تا 5 روز می تواند گرسنگی را تحمل کند ونمیرد، ولی سگ تقریبأ تا 20 روز.
به طورکلی می توان گفت، یک حیوان خونگرم هنگامی می میرد که حدود نیمی از وزن معمولی خود را از دست داده باشد.
وزن امری بسیارمهم است ، بشر و دیگرموجودات درپرتو یک تعادل سوخت وسازی یا به اصطلاح"متابولیک" به زندگی خود ادامه می دهند.
بنابراین هرگا ه وزن انسان به حد معینی برسد، بدن خود به خود آن را برای خویشتن ثابت نگاه می دارد.
تنظیم وزن بدن درارتباط با عواملی چون گرسنگی ، تشنگی و اشتها انجام می یابد.
هنگامی که مواد غذایی درخون رو به کاهش نهند، این رویداد درمرکز گرسنگی که جایی درمغزاست یاد داشت می شود.
آن گاه درچنین حالی است که به شما احساس گرسنگی دست می دهد و بدن بی اختیار فریاد برمی آورد که به سوخت یعنی غذا نیاز دارد.

سؤال های پزشکی و بهداشتی

سؤال 1:
سؤال شده که وقتی فردی زکام می شود دانه های سفید رنگی درقسمت گلو دیده می شود. این دانه ها چیست؟
آیا ماندگار خواهد بود یا اینکه خود به خود رفع می شود ؟

داکتر محمد هاشم معتمدی چنین پاسخ داده و گفته است که :

لکه های سفیدی به دنبال سرما خوردگی درداخل حلق ایجاد می شود که معمولأ براثر قارچی هست که به علت ضعف بدن دربرابر سرما خوردگی به وجود می آید. کسانی که مقاومت بدن شان پائین است، مخصوصأ کمبود ویتامین c دارند به سرما خوردگی های متعدد رو به رو می شوند که نه تنها در بدن این افراد بلکه دردهان آنها نیز، ویروسها و میکروب هایی فعال است که باعث به وجود آمدن لکه های سفید می شود.
این بیماری به درمان خاصی نیارنداشته قابل نگرانی نیست.

سؤال2:
سؤال شده که دلایل زایده های گوشتی که روی پوست صورت یا بدن دیده می شود چیست؟ و راه درمان آن چگونه است؟

داکتر معتمدی در این باره می گوید:

بدن بعضی ازافراد یا مستعد بوده و یا هم به صورت ژنتیکی یا خانوادگی ، روی پوست بدن، صورت و پوست دست شان خال هایی به رنگ قهوه ای ویا سیاه بعضأ به رنگ های روشن تر، دیده می شود. این خال ها معمولأ بستگی به شکل خال و ماهیت آن دارد. بعضی ازخال ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما بعضی از خال ها که بزرگتراست باید برداشته شود.
یک نوع خال هایی هم است که برجسته نبوده فقط به صورت رنگی است که با پماد، درمان می شود.
به هر صورت، بیمار باید به متخصص مراجعه کند و مطابق به نظر متخصص، درمان را شروع کند .
تغذیه اصولی و بهداشتی در کم کاری تیروئید
مصرف منظم مواد غذایی زیر در برنامه ی غذایی روزانه بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می شود:
1- منابع مناسب ویتامین C: توت فرنگی، آناناس، تربوز، کله ، کچالو و شفتالو .
2- منابع مناسب ویتامین A: جگر، تخم مرغ ، ماهی های روغنی، ترکاری های سبز رنگ ( به جز گیاهان خانواده ای کلم )، ترکاری ها و میوه های زرد و نارنجی رنگ. هر چه این میوه ها و ترکاری ها پررنگ تر باشند غلظت ویتامین در آنها بیشتر است.
3- منابع مناسب ویتامین E: روغن های گیاهی،مغز دانه ها ( به جز بادام زمینی ) وغلات.
4- منابع مناسب ویتامین B: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی .
5- استفاده از منابع مناسب غنی از روی، نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غلات سبوس دار.
6- استفاده از مکمل مولتی ویتامین و املاح در کنار منابع غذایی بالا.
7- مصرف منظم منابع غنی از فیبر، نظیر ترکاری ها، میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب ، مرکبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس
8- نوشیدن آب به مقدارکافی (حداقل 7 لیوان) بسیار ضروری است.
9- پرهیز از مصرف قند های ساده مانند قند و شکر، شیرینی جات و ...
10- پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار، میانه روی در مصرف فرآورده های شیری و گندم.
11- استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می باشند.
12- استفاده از منابع غنی B12 مانند جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین هستند. عدم توجه به کم خونی با هر منشائی که باشد، در تشدید ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر مؤثر خواهد بود.
13- استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل امگا- 3 که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد هستند، می تواند در تخفیف برخی علایم مفید باشد. کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث بر هم خوردن تعادل در عملکرد غده ی تیروئید شود.
با توجه به آن چه که ذکر شد، اصلاح رژیم غذایی با توجه به نوع بیماری تیروئید بسیار مهم است. در ضمن باید در نظر داشته باشید که در پرکاری و کم کاری تیروئید، رژیم غذایی هرگز نمی تواند جایگزین درمان دارویی باشد، بلکه باید به عنوان یک اقدام تکمیلی بسیار مفید همراه با درمان دارویی در طول زندگی مورد توجه قرار گیرد.

اخبارپزشکی سلامت

*** سگرت کشیدن دربارداری، تیروئید مادروجنین راتخریب می کند. سگرت کشیدن در دورن بارداری به غده تیروئید مادرو جنین آسیب می رساند. محققان علوم Sample Imageپزشکی در انگلیس، طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه غدد و متابولیسم اعلام کردند، با بررسی خون بند ناف کودکانی که ازمادران سگرتی متولد شده اند، دریافتند تغییراتی درعملکرد تیروئید جنین و مادرایجاد شده است. این محققان دریافتند مادرانی که در دوران بارداری سگرت کشیدن را متوقف می کنند دارای سطوحی ازهورمون تیروئید درخون خود هستند که با سطوح این هورمون درزنان غیرسگرتی برابر است . آنها اعلام کردند سگرت کشیدن دردوران بارداری با تغییراتی دربدن مادر و جنین همراه می شود. به گفته محققان، در دوران بارداری، بدن مادرباید از نظر کارکرد غده تیروئید درحد مطلوب کار کند زیرا جنین ومادرهردو به این کارکرد مناسب نیازدارند. کارکرد نا مناسب غده تیروئید دربارداری ممکن است برخی مشکلات، هم چون سقط جنین یا نقصان، تولد نوزاد نارس، تولد نوزاد کم وزن و تخریب کارکرد سلو ل های عصبی بدن جنین را به دنبال داشته باشد .

*** انتخاب سامان بازی( اسباب بازی )برای کودکان بسیارمهم است . تحقیقات نشان داده تناسب نوع سامان های بازی با سن رشد کودکان به مراتب مهم تراز تعداد و تنوع آنهاست. بسیاری ازسامان های بازی نه تنها مناسب سن و مراحل رشد کودک نیستند بلکه از لحاظ سر وصدا و تعدد قطعات، می توانند به سلامتی کودکان صدمه بزنند. محققان معتقدند سامان های بازی مناسب، پرهزینه نیستند بلکه باید ایمن بوده و موجب سرگرمی و لذت و یاد گیری کودک شود.
توصیه می شود والدین برای انتخاب سامان بازی، فقط به ظاهرآن و سنی که روی کارتن یا جعبه سامان های بازی نوشته شده اکتفا نکنند و درمورد به کار گیری نیروی خلاقیت کودک ، دراستفاده ازآن نیزدقت داشته باشند. هم چنین دقت داشته باشند که سامان بازی مناسب برای کودک حتمأ برای تمامی کودکان در همان محدوده سنی مناسب نیست و باید به توانایی ها و علایق کودکان مختلف نیز توجه کرد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد