Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

josh

ز دیدگاه طب جدید علت بوجود آمدن جوش، انسداد و عفونی شدن غده هایی است که به این غده ها ، غده های سباسه می گوییم . این غده ها در لایه درمال پوست همراه با ریشه مو قرار گرفته یعنی در کنار ریشه مو این غده ها قرار گرفته بطوری که مجرای این غده به ریشه مو باز می شود . ترشحات این غده از جنس نوع چربی هست که پس از خروج از غده از اطراف مو، سر به پوست باز می کند و به پوست می ریزد . این چربی روی پوست را می پوشاند و باعث ایجاد لطافت و نرمی پوست می شود و از طرفی هم کمی خاصیت ضد باکتریایی دارد . ترشحات این غده توسط هورمون های جنسی نوع مردانه مثل تستسترون به شدت تحت کنترل است . در زمان بلوغ که سطح این هورمون ها در نوجوانان و جوانان زیاد می شود ترشحات این غده هم زیاد می شود . در خانم ها هم مقداری از این هورمون های مردانه توسط غده فوق کلیه ساخته می شود . با افزایش ترشحات این غدد ، غدد سباسه ، چربی سطح پوست هم افزایش نسبتاً چشم گیری پیدا می کند . با توجه به اینکه این غده های سباسه موقع ترشح چربی تعدادی از سلول های مرده خود را هم ترشح می کند احتمال انسداد و گرفتگی مجاری آنها هم بالا می رود . اگر این مجاری مسدود شود غده متورم می شود و اگر عفونت هم بر اثر تهاجم میکروب ها رخ دهد التهاب و جوش در موضع ایجاد می شود . برای درمان این مریضی معمولاً نظافت و شستشوی جوش ها با مواد ضدعفونی کننده و در موارد شدید مصرف آنتی بیوتیک یا همان چرک خشک کن توصیه می شود . در بعضی اوقات درمان آنتی بیوتیک با توجه به از بین بردن میکروب بسیار موثر واقع می شود ولی در بعضی از موارد هم اثر جالب توجهی نمی کند و مریضی مجدداً عود می نماید . در مورد علت ایجاد این بیماری طبیبان سنتی اعتقاد دارند که حرارت بالای بدن مسئول این بیماری است . در سنین جوانی گرمای بدن و یا به اصطلاح طب جدید متابولیسم پایه افزایش پدا می کند بنابراین تولید خلط صفرا زیاد می شود . این حرارت زیاد بخصوص در کبد باعث بروز جوش های پوستی و اختلالات دیگر می شود. بنابراین در درمان بیماری هدف کاهش حرارت کل بدن و تصفیه خون است . در موارد عفونت شدید می توانیم از گیاهان دارویی ضد میکروبی استفاده ببریم . برای کاهش حرارت بدن و تصفیه خون از داروهای خنک کننده و تصفیه کننده خون استفاده می شود . نمونه ای از این داروها عبارت است از عناب ،‌ ریشه و یا عرق کاسنی ،‌ آبغوره همراه با عصاره تخم گشنیز و خاکشیر که بسیار موثر است . این داروها باید در آب گرم وشیرین ریخته و میل شوند .

رژیم غذایی هم در درمان و پیشگیری از جوش صورت بسیار مهم است. اولاً اینکه از مصرف مواد قندی و شیرینی جات باید حتماً پرهیز شود. بدلیل اینکه قند دارای مزاج گرم است بنابراین حرارت بدن را زیاد می کند و از طرفی تبدیل به چربی می شود . دوم اینکه از مصرف غذاهای پرچرب باید پرهیز شود بخصوص گوشت های پرچربی مثل گوشت خوک که که الحمد الله در فقه اسلامی خوردن آن حرام است که بسیار پر چرب است و مسلمانان خوردنش را حرام می دانند و همچنین گوشت پرچرب مثل گوشت گوسفند هم این افراد نباید مصرف کنند . از گوشت ها می توان گوساله کم چرب ، مرغ و یا خروس کم چرب و جوان مصرف کرد . اما ایده آل ترین گوشت ، ‌گوشت ماهی است . ولی اصولاً این مریض ها نباید مصرف گوشت را زیاد کنند و باید تا آنجایی که ممکن است گوشت کمتر مصرف کنند . 
نکته سوم این است که باید از مصرف ادویه جات در غذا پرهیز کنند . انواع سس ها دارای چربی و به میزان زیادی ادویه هستند که اینها نباید مصرف شوند و کلاً در غذا ادویه نباید به کار ببرند .

نکته چهارم هم این است که مواد غذایی خنک مثل کاهو ، ماست ، شیر ، سکنجبین که بسیار موثر است  باید بیشتر مصرف کنند . نکته پنجم هم این است که میوه های خنک مثل پرتغال ، نارنگی ، خیار ، انار و تمبر هندی زیاد مصرف کنند . در مواردی که جوش ها عفونی می شوند می توانیم از پماد های گیاهی موضعی ضد میکروب و همچنین خوردن داروهای گیاهی مثل صمغ زرد و هلیله جات استفاده ببریم .

یکی از دیگر از درمان های موثر جوش سر و صورت انجام دادن حجامت است . حجامت نوعی خونگیری است از پشت بدن در منطقه بین دو کتف که می تواند بسیار موثر و مفید واقع شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد