Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

صادرات بنزین ایران به عراق و افغانستان

صادرات بنزین ایران به عراق و افغانستان
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از توافق با عراق و افغانستان برای صادرات بنزین ایران به این کشورها خبر داد .
به گزارش خبرگزاری مهر، "فرید عامری" امروز سه شنبه در نشستی خبری از برنامه ریزی و بازاریابی برای صادرات بنزین به افغانستان و عراق خبر داد و وضعیت ذخیره سازی بنزین و سایر فرآورده های نفتی ایران را در شرایط مطلوب و مطمئن عنوان کرد .
عامری گفت: هم اکنون مذاکراتی با عراق و افغانستان برای صادرات بنزین انجام شده و توافق کامل با این دو کشور همسایه برای صادرات بنزین حاصل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همچنین از بازاریابی برای صادرات بنزین به برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر بنزین با افغانستان برای صدور نفت سفید، گازوئیل و سوخت طیاره به توافق نهایی دست یافته ایم.

بیماری هپاتیت c

- اظهارات آقای داکتر سروری درباره بیماری هپاتیت c
- گیاهان دارویی
- دانستنی هایی از دنیای طب و طبابت
- سوال های پزشکی و بهداشتی
- تغذیه اصولی و درست

*****************
هپاتیت c:

ابتدا اظهارات آقای داکتر سروری درباره این بیماری:

راه های انتقال

عامل و ایجاد کننده این بیماری، یکی از ویروس های هپاتیت است.Sample Image
انتقال این بیماری شباهت زیادی به هپاتیت وهمچنین ایدز دارد (از طریق خون به بدن )

1.تماس های جنسی
2.استفاده از سرنگ های مشترک در معتادان تزریقی
3.انتقال از مادر به جنین
4.حجامت در آرایشگاه ها، و مراکز غیر صحی

متاسفانه این بیماری خیلی سریع مزمن می شود. در 85 درصد افرادی که در معرض این بیماری قرار می گیرند ویروس بیماری به صورت پایدار در بدن باقی می ماند و به حد مزمن می رسد و حتی ممکن است تا پایان عمر هم در بدن باقی بماند. 15 درصد باقی مانده هم ویروس از بدنشان پاک می شود.
مزمن شدن متأسفانه با عوارضی از جمله مشکلات کبدی و حتی سرطان کبدی روبه روست که در نهایت منجر به مرگ نیز می گردد.

علائم بیماری

به لحاظ علایم بالینی مثل همۀ هپاتیت ها از یک طیف کاملاً بی علامت شروع می شود.

علائم عمومی این بیماری : زردی ، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و بی حالی، تب، ناراحتی های گوارشی، اسهال و کمبود پروتئین بدن و ایجاد ورم عمومی بدن می باشد.

راه تشخیص بیماری

برای تشخیص باید آزمایش هایی انجام شود و با توجه به تشخیص دقیق، درمان های خاص آن صورت بگیرد.

برای درمان از داروهای ضد ویروس می توانیم استفاده نمائیم.
در رابطه با رژیم غذایی باید اصلاحاتی صورت بگیرد که مایع درمانی یکی از این راه ها است. مصرف الکل و مشروبات الکلی همچون سم است و در واقع به مثابه امضای حکم مرگ این بیماری ها می تواند باشد.
و بالاخره با توجه به راه های انتقال این بیماری باید از مبتلا شدن به آن پیشگیری کرد.


*****************

گیاهان دارویی
زنجبیل

زنجبیل، گیاهی چند ساله است که ساقه آن به بلندی 30 سانتی متر تا یک متراست. شکل ظاهری این گیاه به نی شباهت دارد.Sample Image
این گیاه به حالت طبیعی در نواحی شرقی هندوستان می روید و در سریلانکا و چین هم یافت می شود. پرورش زنجبیل در جنوب آسیا، ژاپن، آفریقای شمالی و مکزیک معمول است. زنجبیل بوی قوی، معطر و مطبوع دارد. این گیاه از نظر خواص غذایی گرم است.
این گیاه را (نیم گرم تا یک گرم) معمولاً مخلوط با دارچین یا به شکل دم کرده، گاهی هم با نعناع و وانیل مصرف می کنند.

*******************

 

دانستنی های طبی

معرفی بیماری فوبی یا فوبیا (نوعی هراس بی جا)

آیا هرگز شنیدید یا دیدید که شخصی از بعضی جاها بی خودی بترسد؟ آری افرادی هستند که از جمعیت یا از برخورد با دیگران وحشت دارند. چنین حالتی را واکنش فوبیک یا واکنش هراس بی جا می گویند.
آیا به راستی چنین افرادی بیمار هستند؟ نه آنها مبتلا به یک ناراحتی عاطفی هستند. چرا که به هرحال چیزی وجود دارد که آنها را پریشان حال می کند یا در گذشته ممکن است با مسایلی برخورد کرده اند که این پریشانی را در نهادشان باقی گذاشته است. اینها مدام سعی می کنند تا چاره ای برای درد عاطفی خودشان پیدا کنند. درست همان طور که انسان برای درد بدنی خودش به دنبال درمان می گردد.
گونه ای از این واکنش ها عامل تولید و گسترش فوبی یا یک ترس بی جا وغیرعادی از چیز خاص است. مثل ترس از شلوغی و یا جاهای خلوت.
از نکات جالب درباره این افراد این است که بیم شان از چیزهایی است که خود قادرند از آنها اجتناب کنند مثلاً کسی آنها را مجبور نمی کند به جاهای پر جمعیت یا برعکس به نقاط خلوت بروند. اگرهم نروند حالشان خوب است و هرگز نگرانی نخواهند داشت. اما این که چرا باید شخصی مثلاً از جاهای شلوغ یا وسیع احساس ترس و بیم داشته باشد؟ حقیقت این است که چنین بیمی منشأ در جایی دارد چه بسا که این شخص در دوران خردسالی از چیزی احساس ترس و بیم می کرده یا چه بسا که عامل این بیم خص، شی ء و یا چیزی باشد که در کودکی هم او را دوست می داشته و به جهتی هم از آن می ترسیده است .
این تضاد دوست داشتن و ترسیدن باعث می شود که بعدها وی چیز دیگری را به عنوان عامل ترس، جایگزین آن مورد کند. مثلأ جاهای شلوغ را نماد یا یاد آور آن قرار بدهد. لذا از آن موقعیت ها پرهیز می کند و به قول خودش از حقیقتی گریخته است.

*******************
سوال از شما و جواب از محمد هاشم معتمدی

سوال : برادری از گرفتگی عضلات پایش شکایت دارد. این مسأله به چه علت است؟
جواب:گرفتگی عضلات مخصوصأ یک طرفه از فعالیت های زیادی مانند دویدن است که باعث تجمع ماده ای در عضله می شود واین ماده درعضله باعث ایجاد درد شده که با استراحت بهبود می یابد.
استراحت باعث می شود که این ماده در خون تجزیه شده و دفع شود. بعضی مواقع اگر درد یک طرفه باشد به احتمال زیاد یکی از اعصاب مهره های کمر مشکل دارد. چنین افرادی که به گرفتگی عضله یک طرفه دائمی رو به رو می شوند باید از طریق عکس از مهره های کمر آنان ارزیابی صورت بگیرد. عواملی چون بیماری آرتروز و ایجاد فاصله بین مهره های کمر و یا نزدیکی کمر روی عصب سیاتیک فشار وارد می کند و وقتی فشار عصب سیاتیک به وجود آمد عضله دچار گرفتگی می شود بنابراین چنین افرادی باید به متخصص ارتوپدی و متخصص اعصاب مراجعه نموده، از فعالیت های سنگین خودداری کرده، و از داروهای مخصوص استفاده کنند. کمبود پتاسیم هم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود که موز به عنوان دارا بودن پتاسیم فراوان می تواند مؤثر باشد. هم چنین مصرف گوجه فرنگی و سبزیجات نه تنها در بیماری های گوارشی وهاضمه بلکه برای گرفتگی عضلانی هم مؤثراست. بیماری هایی که نیاز به درمان دارویی دارد و باید طبق تجویز پزشک مصرف شود.

*****************

تغذیه

ناراحتی معده

ناراحتی معده گاهی از سوزش معده، سوزش قلب و سوزش سینه فهمیده می شود که این حالت باعث ترش کردن، درد گرفتن و سوزش سینه می شود که گاهی ممکن است با سوزش قلب اشتباه گرفته شود و فرد فکر کند که قلبش گرفته است و احساس یک تکه سنگ در قسمت بالای شکم کند.
درد پشت، شانه، خسته شدن کمر و بعضی ازعلایم دیگر از نشانه های دیگر ناراحتی معده است .
اما در این ارتباط به چند توصیه توجه کنید :

1- ادویه جات به خصوص فلفل را کمتر مصرف کنید.Sample Image
2- تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید و در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا مصرف کنید.
3- در صورتی که اضافه وزن دارید وزنتان را کم کنید.
4- لباس تنگ نپوشید و با شال و یا کمربند شکم خود را نبندید.
5- بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید. پیش ازغذا و یا بعد از غذا، مطالعه نکنید.
6- حالت آرامش را مخصوصأ هنگام غذا خوردن، حفظ کنید. (سعی کنید که آرام باشید و عصبانی نشوید.)
7- مصرف چای و قهوه را کم کنید.
8- حبوبات خصوصأ نخود و لوبیا را حداقل 6 ساعت در آب خیس کنید. آبش را دور بریزید و بعد آن را مصرف کنید.
9- غذاها را زیاد داغ مصرف نکنید.غذا را به آرامی بخورید، خوب بجوید و مصرف نوشابه های گاز دار و شکلات و مواد رنگی را هم حتمأ قطع کنید.
10-غذاهایی را که ایجاد نفخ می کند مصرف نکنید. این غذاها در افراد مختلف متفاوت هستند، بنابراین دقت کنید تا زمانی که احساس سوزش در سینه دارید ، با خوردن چه غذاهایی احساس نفخ می کنید . البته بعد از اینکه حدود 4 تا 6 ماه این غذاها را ترک کردید و ناراحتی معده شما به طور کلی خوب شد می توانید یکی یکی و در مقدار کم ، این غذاها را مصرف کنید. 11- بعضی خوراکی ها درد معده را تسکین می دهند، به طور مثال خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب در بیشتر افراد باعث کاهش سوزش معده و خوابی آرام در طول شب می شود.
12- نعناع، عرق بید مشک و عرق بهار نارنج، معمولأ موجب تسکین درد معده می شود .
13- از موادی که دارای جوش شیرین هستند دوری کنید و سعی کنید از نان های تخمیر شده استفاده کنید. گوشت کباب شده روی شعله مستقیم را مصرف نکنید . ممکن است این غذا موجب شدت بیماری تان شود.
حتی اگر درد معده تان هم کم شد ولی باز هم این غذاها باعث اختلالات معده می شود.
مصرف سگرت را قطع کنید. مصرف آسپرین هم ناراحتی معده را بیشتر می کند، بنا براین تا حد امکان از مصرفش خودداری کنید.