Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

Khabarha wa Nazarha

Kholaseheei az Danestanihayeh Mofid

بیماری سرطان کبد یا جگر

- اظهارات داکتر سروری درباره بیماری سرطان کبد یا جگر

- دانستنی هایی از دنیای طب و طبابت

- آشنایی با گیاهان دارویی

- سوال های پزشکی و بهداشتی

- تغذیه اصولی و درست

اظهارات داکتر سروری درباره سرطان کبد   
متأسفانه میزان مرگ و میر در این بیماری بسیار بالاست و به عنوان یکی از مهم ترین علت های مرگ و میر در جهان شناخته می شود. این بیماری رشد سریع داشته و بسیار زود به جاهای دیگر بدن منتقل می شود و کشنده نیز می باشد. Sample Image
معمولأ شیوع این بیماری در دهه پنجم و ششم زندگی بیشتربوده
و میزان مرگ و میرمردان بر اثر این بیماری بیشتر از زنان است.

 

 

 

عوامل ایجاد بیماری

در بحث عوامل به وجود آمدن بیماری سرطان کبد این نکته قابل تأمل است که بیماری هپاتیت یکی از شایع ترین علل در بین عوامل به وجود آورنده این بیماری است .
در اینجا به صورت کل به افرادی که دچار این بیماری می گردند اشاره می کنیم:

1- افراد مبتلا به هپاتیت c،b وd
2- افراد مبتلا به بیماری الکلیک (اعتیاد به مواد الکلی)Sample Image
3- افراد مبتلا به بیماری های خاص
4- افراد مبتلا به سموم خاص

علائم و نشانه های بالینی

1- درد درناحیه راست بدن و بالای شکم و ناحیه معده
2- بروزعلائم بیماری سیروزازجمله جمع شدن مایع درداخل شکم ، کاهش وزن وتب
3- بزرگ شدن، سخت شدن و نامنظم شدن کبد
4- مشخص شدن کبد به صورت بالینی

تشخیص بیماری 

آزمایشها ،عکس برداریها و در صورت لزوم نمونه برداری در تشخیص این بیماری کمک می کند.

درمان بیماری

با توجه به میزان پیشرفت بیماری، درمان سرطان کبد مثل اکثرسرطانها ، توسط جراحی صورت می گیرد.
دوری کردن ازعوامل ایجاد کننده بیماری هم دردرمان بیماری کمک می کند.
متأسفانه در این بیماری میزان مرگ و میر بالا و احتمال زنده ماندن کم است. از زمان تشخیص تا زمان مرگ فرد مبتلا، 6 تا 8 هفته طول می کشد.
اگر تشخیص زود انجام شود و پیوند کبد انجام شود ، بین 70 تا 80 درصد امکان دارد که فرد بیمار 4 تا 5 سال دیگرزندگی کند. اما معمولأ به دلیل اینکه تشخیص دیرانجام می شود، انتشاربیماری سریع بوده وبه جاهای دیگربدن هم منتقل می شود واحتمال زنده ماندن کاهش پیدا می کند.

پیشگیری از بیماری

1- عدم مصرف مشروبات الکلی
2- تزریق واکسن هپاتیت b
3- توجه به راههای انتقال هپاتیت ها از جمله مقید بودن به مسایل مذهبی، جلوگیری از حجامت در مراکز غیر صحی وآرایشگاهها

گیاهان دارویی

گیاه عناب و خواص درمانی آن

Sample Imageدرختچه ای به ارتفاع 2 تا 8 متر و دارای ساقه هایی خاردار به دو قسم متفاوت یکی باریک و کشیده و دیگری ناهموار و کج است.
میوه آن عناب نام دارد . به رنگ مایل به سرخ و شفاف، البته پس از رسیدن به اندازه یک زیتون است. بوی عناب ضعیف است و طعم شیرین و مطبوع دارد. عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثرملایم دارد.Sample Image
مصرف آن به این دلیل که هیچ گونه تحریکی در دستگاه هضم ایجاد نمی کند، برای اشخاصی که جهاز هاضمه شان حساس است، مفید هست .عناب درمصارف طبی به صورت خشک مصرف می شود. جوشانده آن در آب یا شیراثرملایم دارد و آرام کننده هست. از جوشانده مخلوط عناب انجیر، خرما و کشمش با عنوان دوای مفید برای درمان امراض سینه استفاده می شود. چوب درخت عناب دارای تانن فراوان هست و اثر قبضیت کنندگی دارد.

دانستنی های طبی

یاخته ها چیست و از آنها چه کاری ساخته است؟

یاخته ها همان سلول هاست. یاخته ها درواقع آجرهای ساختمانی هستند که برروی هم چیده شده و اندام یک موجود زنده را تشکیل می دهند.هرموجود زنده ای از یک یا چند یاخته درست شده است. ساده ترین گیاهان و جانداران فقط یک یاخته دارند اما درموجودات بزرگ ،یاخته های بسیاری درکنارهم و به کمک هم فعالیت دارند. درواقع می توان گفت که آنها را به طورگروهی سازمان داده اند وهریک را برای انجام کار ویژه ای به منظوراداره زندگی گیاه یا حیوان گماشته اند. از تجمع تعدادی از یاخته های ویژه ای که کارخاصی انجام می دهند مجموعه مخصوصی پدید می آید که بافت نام دارد . مانند بافت استخوانی، بافت ماهیچه ای، بافت پوست چوبی و درختان.
از اجتماع چند بافت گوناگون که به همکاری یکدیگر کار خاصی انجام می دهند مجموعه دیگری پدید می آید که اندام نامیده می شود. مانند دست، که ازاجتماع بافت های استخوانی، عصبی، ماهیچه ای و دیگر بافت ها درست شده است. یاخته ها در بدن انسان به 5 گروه مهم تقسیم می شوند.
1- یاخته های پستانکی که با آن پوست و غده ها درست می شود هم چنین سطح داخلی رگ ها نیز با آن آستر می گردد.
2- یاخته های ماهیچه ای که با آن سه نوع گوناگون عضله در بدن پدید می آید.
3- یاخته های عصبی که درساختمان مغز، نخاع و اعصاب به کار می رود.
4- یاخته های خون که درخون و لنف یافت می شود.
5- ویاخته های بافت پیوندی که چارچوب بافت های بدن را تشکیل می دهد.
نقش دستگاه خون در بدن موجودات کاملتر، رساندن غذا و اکسیژن به تمام یاخته های بدنشان هست. همین طورمواد زاید مانند گاز کربنیک را نیزازآنها می زداید . یاخته ها به آرامی غذا و اکسیژن را با هم ترکیب کرده بدین گونه انرژی و حرارت لازم را برای زندگی و فعالیت خود فراهم می آورند. در پرتو همین انرژی است که ماهیچه ها توان کارمی یابند و اعصاب برمخابره پیامها ،ومغزنیزبراندیشیدن، توانا می شود.

سؤال های پزشکی و بهداشتی

سؤال 1:
سؤال شده که علت وزوزگوش و راه درمان آن چیست؟

داکتر معتمدی چنین پاسخ داده و گفته است که :

وزوز گوش دو عامل دارد. یکی عامل درونی خود گوش و دیگری عامل مغز و اعصاب .

1- عامل درونی خود گوش

گوش داخلی در قسمت مغز واقع شده است. بنابراین وزوز گوش عارضه ای است که اختلالات را هم درمغزوهم در گوش ایجاد می کند . آن قسمتی ازگوش به نام حلزون که در داخل گوش داخلی قرار دارد به دنبال سرما خوردگی و عفونت ها دچار یک سلسله ضایعاتی می شود که به وزوز گوش منجر می شود. که با درمان این ضایعات درحلزون گوش، این عارضه بر طرف می شود.

2- عامل مغز و اعصاب          

این عامل رشته های عصبی است که به حلزون گوش کشیده شده که اختلال در رشته های عصبی گوش باعث وزوز گوش می شود.

Sample Image
در این نوع از عارضه وزوز گوش فرد باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کند و داروهای تجویز شده پزشک را مصرف کنند.
نکته قابل ذکر این است که، بیشتر داروهای وزوز گوش آرام بخش بوده،حالت گیج گنندگی و بی حالی دارد و کسانی که می خواهند نتیجه مثبت بگیرند، باید این حالت را تحمل کنند. به این معنا که از مصرف قرص، طبق دستور پزشک مصرف نمایند.
درمان دیگر وزوز گوش درمان علامتی نام دارد. معمولأ پزشک مربوطه به این خاطر که افکار بیمار از وزوز گوش متوجه چیز دیگری شود، شنیدن صداهای دیگر از جمله نوارهای رادیو و یا شنیدنی های مطابق به میل بیمار قبل از خوابیدن را توصیه می کند . این کار باعث می شود که بیمار به راحتی به خواب برود.

سؤال2:

سؤال شده که علت ورم بیره ها و -یا لثه هاچیست ؟ و چرا از آنها خون می آید؟ راه درمان چیست؟

داکتر معتمدی در این باره می گوید:

لثه ها نگهدارنده دندان است. که به دلایل مختلف دچار ضایعات می شوند.
ازعلایم بارزاین ضایعات می توان به تورم لثه ، خونریزی لثه و درد در حین مسواک زدن اشاره کرد.

عوامل عفونت وخونریزی لثه

درخونریزی لثه عوامل متعدد نقش دارد.
1- وجود میکروب ها وعدم رعایت بهداشت دهان و دندان درد
2- کمبود ویتامین سی
3- سوءتغذیه وعدم مصرف غذاهای حاوی ویتامین c مانند میوه جات، سبزیجات، هویج و پرتقال
4- استفاده ازموادغذایی پرچرب
5- حساسیت و آلرژی در بعضی افراد
6- مصرف غذاهای تند وتیزمانند ادویه جات و فلفل و به وجود آمدن زخم هایی در داخل دهان.
بنابراین با در نظر داشت این موارد می توانیم مشکل لثه را یرطرف کنیم .
هم چنین قطره های گیاهی ، برای شستشوی دهان وجود دارد که غرغره نمودن با آنها در رفع این عارضه مؤثراست.
قابل ذکراست که که اگر این داروها مؤثر واقع نگردید ، بیمار می تواند با مراجعه به متخصص لثه و دندان درمان خود را شروع کند.
ناگفته نماند که بیماریهای دهان که موجب تخریب لثه می گردد نیاز به عمل جراحی دارد .

تغذیه اصولی و بهداشتی در بیماری صرع   

سالها پیش زمانی که کسی دچار حمله های تشنجی صرع و یا مرگی می شد، اولین فکری که به ذهن اطرافیان می رسید آن بود که طرف جنی شده است و باید با کمک جن گیر، او را درمان کرد. دراین مواقع همه اطراف فرد دچارحمله حلقه می زدند و با وحشت او را نگاه می کردند و اگر فرد شجاعی پیدا می شد با احتیاط جلو می رفت و سراو را نگاه می داشت تا آن را به زمین نکوبد. کسی نمی دانست که این جن ها نیستند که سبب این تکان های شدید و کف کردن دهان می شوند بلکه مقصراصلی سلولهای مغزهستند که یک دفعه همه با هم تصمیم به تخلیه الکتریکی گرفته اند.
امروزه این بیماری کاملأشناخته شده هست و دیگر صرع یا مرگی را جن زدگی نمی گویند. افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند که بخشی از آنها زیر 15 سال و حتی بسیار کم سن و سال هستند. صرع به نوعی به هم خوردگی متناسب در سیستم عصبی هست که منجر به حملات مکرر به صورت غش و تشنج موضعی یا عمومی و یا اختلال جسمی و روانی می شود. دلیل این امر تخلیه الکتریکی بیمار، گونه شدید و ناگهانی سلولهای مغزی هست . دربیشتر موارد، تشنج در آغاززندگی رخ می دهد. تشنج قبل از 2 سالگی عمومأ به دلیل مشکلات و نقص های تکامل و جراحات نوزاد یا بیماریهای متابولیک است که رژیم صحیح غذایی می تواند گام مؤثری در جهت کنترل و کاهش تشنج بیماران مبتلا به صرع باشد. Sample Image
دارو های ضد تشنج فنوباربیتال، فنوتئین و پریمیدن سبب اختلال جذبی کلسیم از طریق افزایش متابولیسم ویتامینd در کبد می شوند و درمان طولانی با آنها می تواند منجر به راشیتیسم درکودکان شود. پس مصرف مکمل ویتامین d ضروری است. مکمل های اسید فولیک و تابلیت های آهن بر متابولیسم فنوتئین اثر می گذارد. پس بهتر است از مصرف این مکمل ها خوداری شود. مصرف الکل سبب کاهش اثر فنوتئین و بروز تشنج می شود و باید از مصرف آن جلوگیری کرد.
غذا سبب کاهش جذب فنوباربیتال می شود. ازاین رو باید دارو را در فاصله وعده های غذایی مصرف کرد. در صورت وجود تغذیه با لوله ، حتمأ باید دوزدارو مجددآ بررسی شود زیرا این نوع ازتغذیه سبب کند شدن جذب دارو و احتمالأ بروز حمله می شود.
مصرف شیرینی، چاکلت، تنقلات، نوشابه گاز دار، قند ، شکر، عسل ، مربا ، شربت، چای ، قهوه و ساجق ممنوع است. در صورت وجود حساسیت، مواد غذایی حساسیت زا شناسایی و حذف می شوند. می توان از گوشت ها، تخم مرغ، لبنیات، نان، برنج، کچالو، روغن، کره، میوه و سبزی بر حسب دستور رژیم شناسی استفاده کرد.
شوربا، جعفری، نمک و انواع ادویه از جمله مواد آزاد هستند. بهتر است داروی پریمیدن با غذا یا شیر مصرف شود و میوه های ترش نظیرگریپ فروت مانع اثر دواهای ضد صرع نظیر فنوباربیتال و کاربامازپین می شود.
تشنج می تواند ناشی از کمبود ویتامینb و c باشد . هم چنین کمبود دوعنصر حیاتی منگنز و منیزیم نیز می تواند منجر به لرزش عضلانی و افزایش حملات ناشی از تشنج شود . به همین دلیل مصرف مکمل های غذایی حاوی این عناصر در بهبود بخشیدن وضعیت بیماری مصروع مؤثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد